Analytics Universal a GA4

Analytics Universal a GA4 – co warto wiedzieć

W 2005 roku została wydana pierwsza wersja Google Analytics i w okolicach 2012 r. stała się absolutną podstawą w zakresie śledzenia ruchu w witrynie. Z początkiem 2020 r. Google zaczęło testować wersję beta tego, co znamy teraz teraz jako GA4. Jednak to, co odróżnia Analytics Universal a GA4 Universal to lepsze działania w zakresie modeli sterowanych zdarzeniami oraz różnymi pulpitami raportowania. Google ogłosił, że GA4 to nowa jakość i przyszłość analizy. Postanowił, że 1 lipca 2023 roku wycofa Google Universal i nadszedł czas, aby zagłębić się w GA4. Dowiedz się jakie różnice powstały między Analytics Universal a GA4.

Sesje lub wydarzenia – Analytics Universal a GA4

Przede wszystkim, to co najbardziej różni GA4 a Universal Analytics to podstawowe narzędzia pomiarowe, z których każde z nich korzysta. UA przeprowadza pomiar aktywności użytkowników umieszczając pliki cookies w przeglądarce, które dostarczają dane oparte na wyświetleniach stron, sesjach oraz działaniach wykonane w trakcie trwania sesji. W przeciwieństwie do Analytics Universal, GA4 bada całą aktywność użytkowników poprzez zdarzenia i parametry. Z powodu rozbieżności w raportowaniu danych, porównując wyniki pomiędzy Universal Analytics a GA4, liczby mogą być różne.

Dzięki Universal Analytics możesz śledzić dane, które w prosty sposób wykazują poziomy zaangażowania użytkowników, m.in. współczynnik odrzuceń lub średni czas trwania sesji. UA przekazuje głębsze informacje o interakcji poszczególnych użytkowników z Twoją stroną internetową. W GA4 zostały one zastąpione nowymi wskaźnikami zaangażowania:

  • Sesja angażująca: liczba sesji, które trwały dłużej niż 10 sekund, miały zdarzenie konwersji lub miały co najmniej 2 wyświetlenia ekranu lub strony”.
  • Średni czas zaangażowania na sesję: uśrednione dane ze wszystkich zaangażowanych sesji użytkowników, które przekształca w  kluczowy element danych, w oparciu o czas, przez jaki użytkownik aktywnie angażuje się w dowolny element witryny.
  • Współczynnik zaangażowania: tworzy współczynnik oparty na ilości zaangażowanych sesji w stosunku do łącznej liczby sesji w danym okresie.

Google Analytics Universal a Google Analytics 4 – zmiana widoku danych

Znaczącą zmianą jest możliwość śledzenia różnych wyświetleń strony internetowej. Universal Analytics umożliwia konfigurowanie widoków na podstawie różnych filtrów, które możesz śledzić lub wykluczać. W praktyce możesz mieć nawet 25 różnych widoków raportowania. GA4 śledzi wszystko w jednym widoku, przez co nie oferuje możliwości skonfigurowania filtrów dla różnych widoków. Co prawda filtry są w dalszym ciągu dostępne w ustawieniach, ale nie oferują elastyczności przełączania się między różnymi widokami w celu porównywania wyników.

Google Analytics 4 – Nowa wskaźniki predykcyjne

  • Przewidywanie przychodów: czyli prognozowany przychód użytkownika, który jest aktywny przez 28 dni.
  • Prawdopodobieństwo zakupu: ocenia użytkowników, którzy są aktywni przez 28 dni jako wykazujących potencjał transakcyjny w ciągu następnych 7 dni.
  • Prawdopodobieństwo rezygnacji: wykazuje prawdopodobieństwo, że użytkownik aktywny w ciągu ostatnich 7 dni może być nieaktywny w ciągu następnych 7 dni.

Analytics Universal a GA4 – śledzenie konwersji

Również pomiar konwersji został dotknięty jedną najpoważniejszych zmian między systemami. UA ułatwia konfigurowanie celów konwersji w celu śledzenia pożądanych przez Ciebie działań, które wykonuje użytkownik, np. wysłanie formularza kontaktowego. Dzięki konfiguracji celu możesz określić, z jakiego źródła pochodzi dany lead (google cpc, google organic, direct/none lub inne). Ponadto Universal Analytics zapewnia możliwość utworzenia celów związanych z długością trwania sesji lub ilości stron na sesję. 

Ponieważ GA4 nie śledzi danych sesji, nie możesz skonfigurować wyżej wymienionych celów. GA4 opiera się na zdarzeniach wbudowanych we własne narzędzie pomiarowe. System zbiera informacje o użytkownikach w jednym z czterech zdarzeń, którymi można dostosować do swoich potrzeb. Są to:

  • Zdarzenia zbierane automatycznie
  • Ulepszone zdarzenia pomiarowe
  • Polecane wydarzenia
  • Wydarzenia niestandardowe

Jako administrator masz możliwość oznaczyć wybranie zdarzenia etykietami i dostosować ich wartość. Dzięki temu możesz tworzyć niestandardowe wydarzenia i śledzić niezbędnych informacji.

Podsumowanie

Google reklamuje GA4 jako zaawansowaną analitykę, jednakże jeszcze przez 1,5 roku nie odbiera marketerom możliwości korzystania z  Universal Analytics. Z pewnością, brak szczegółowych danych, do których zostaliśmy przyzwyczajeni lub trudność w ich odnalezieniu będzie najtwardszym orzechem do zgryzienia. 

 

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*