Wiele agencji marketingowych lub projektantów stron internetowych nie tworzy unikalnych treści dla swoich klientów. Często spotykamy się z tym, że klient musi stworzyć je sam lub powierza to zadanie komuś, kto chce jak najszybciej zrealizować zadanie. Kopiowanie treści to chleb powszedni w internecie. Niestety przede wszystkim cierpią na tym twórcy, ale może także ucierpieć Twoja strona internetowa. Dowiedz się co to jest duplicate content i dlaczego lepiej go unikać?
Co to jest duplicate content?
Zjawiskiem duplicate content określamy powieloną treść (na przykład Twojej strony internetowej), którą wielokrotnie można odnaleźć w sieci wyszukiwania
Możemy wyodrębnić dwie grupy tego zjawiska:
- powielanie treści w ramach jednej witryny (ta sama domena)
- taka sama treść występuje na wielu domenach
Duplicate content w tej samej witrynie
Bez wątpienia błędem, który nieświadomie popełnia wielu webmasterów, jest umieszczenie strony głównej na kilku adresach. Bardzo łatwo przeoczyć powstanie duplikatu treści w obrębie tej samej witryny, ponieważ stworzenie dwóch wersji strony (np. dla komputerów i urządzeń mobilnych) doprowadza do powielania treści.
Przykład kilku adresów, które powielają treści:
Na pierwszy rzut oka powyższe adresy URL są inne, jednakże wyszukiwarka Google potraktuje jest w ten sam sposób.
Czym grozi powielanie treści na stronach internetowych?
Przede wszystkim, wyszukiwarce zależy na tym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na frazę kluczową, którą wpisuje użytkownik. Nieczęsto zdarza się tak, że wyszukiwarka wyświetla kilka wersji takiej samej treści. Przez to algorytmy zdecydują, która wersja jest najbardziej trafna, a każdy duplikat treści zostanie niżej uwzględniony w rankingu.
Bez wątpienia duplikat treści może negatywnie wpłynąć na pozycję Twojej strony lub sklepu internetowego, ponieważ z punktu widzenia wyszukiwarki Google, unikalność treści odgrywa dużą rolę w bitwie o pozycje.
Kiedy systemy uczące się zidentyfikują duplikat treści, napotkają je trudności z rzetelną oceną, która witryna dostarcza bardziej trafnych informacji użytkownikom. Skopiowana treść sprawi, że wyszukiwarki nie będą wiedziały którą wersje witryny internetowej wykluczyć, a którą uwzględnić w indeksie.
Jak sprawdzić duplikat treści na stronie internetowej?
Z pewnością na duplikat treści można spojrzeć z dwóch stron. Po pierwsze, jak już wiesz, Twoja strona lub sklep internetowy mogą być gorzej indeksowane w wyszukiwarce. Z etycznego punktu widzenia, plagiatowanie jest zwyczajnie nieuczciwe. Załóżmy, że zatrudniłeś wyspecjalizowanego copywritera, który stworzył doskonałe treści na Twoją stronę, a konkurencja po prostu publikuje taki sam content w swojej witrynie.
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoje treści nie są kopiowane, możesz użyć darmowego narzędzia, np. duplicheaker, które wskaże Ci nieprawidłowości.
Jak uniknąć lub usunąć duplicate content z witryny internetowej?
- możesz użyć rel canonical i wskazać właściwą do indeksacji witrynę
- stosuj przekierowania 301
- zadbaj o spójność linków
- używaj domen wyższego poziomu
- skorzystaj z meta robots lub robots.txt, które służą do blokowania duplikatów
- Jeżeli powielona treść pochodzi z innych witryn – usuń ją i stwórz własny content
Podsumowanie
Stworzenie profesjonalnej strony internetowej wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale przede wszystkim zaangażowania. Sprawdź czy Twoja strona internetowa jest pro-sprzedażowa.
Jeżeli poszukujesz rzetelnego wykonawcy stron internetowych, które będą odpowiednio przygotowana pod pozycjonowanie lub Google Ads, zadzwoń do nas lub wypełnij formularz bezpłatnej wyceny i uzyskaj wstępną propozycję!